"Vill göra skillnad
för kunderna"

Det bästa med jobbet är att träffa kunderna och kunna hjälpa dem på olika sätt. Det säger Patrik Börne, rådgivare på Swedbank i Östersund inom Private banking och professionella idrottare och artister. Han är tävlingsinriktad, har glädje som drivkraft – och spelar padel så ofta han kan!

– I jobbet blir rollen ofta att vara "spindeln i nätet" och se till att lösa kundernas behov, som kan variera mycket. Från mer bankrelaterade saker som lån till bostad och annat, kapitalförvaltning, person-  och sakförsäkringar, pension och juridik, till att spela in specialister och samarbetspartner av olika slag som kunden kan få hjälp med. Just det är ganska vanligt när det handlar om idrottare och artister som ofta har lite annorlunda behov.

Hur kan det yttra sig?

– En typisk grej är att de har andra tider än vanliga kunders kontorstider och kan därför förvänta sig hjälp när som helst på dygnet och på helger ibland. Jag försöker att lägga bort "jobbmobilen" utanför kontorstid för att få slappna av, men kan inte låta bli att hjälpa den här kundgruppen även på fritiden eftersom jag vet hur deras livspussel kan se ut. 

Ofta har de mycket idéer och drömmar som de vill uppfylla. Självklart är de duktiga på att sätta upp mål och faktiskt genomföra dessa tankar i verkligheten och det kan ibland leda till komplicerade lösningar, men det är ju roligt.  Till exempel speciella situationer i samband med utlandsboende. Ofta har de en önskan om att det ska gå fort och det gillar jag. Alla kunder som jag har inom Idrottare & Artister är otroligt positiva och jordnära.

Du har kunder både inom individuella idrotter och lag, är det några som är särskilt kul att jobba med?

– Alla är roliga, på olika sätt! Roligast är att följa idrottarnas utveckling och de flesta håller till i världseliten. Jag har några världsmästare som kunder, vilket är extra roligt. Sen kan behoven skilja sig lite åt. Individuella idrottare startar exempelvis oftare egna bolag, det är en utmaning.

Kan du berätta lite mer om hur idrottskunderna skiljer sig från vanliga kunder?

– Det kan dyka upp allt möjligt som jag inte stöter på med mina andra kunder. De behöver ofta till exempel en speciell plan för sitt kapital då inkomsterna kan vara extra stora under ett antal år för att sedan plana ut. Jag vill hjälpa dem att få pengarna att växa och även att de ska kunna leva gott även efter karriären och sen som pensionär. De behöver ofta speciellt anpassade försäkringar, hjälp att öppna eget företag, tips om skatter m m om de flyttar utomlands. Något som också är speciellt är hur de vårdar sitt personliga varumärke och hur de sen kan dra nytta av varumärket på bästa vis. De kan behöva hjälp att se över något kontrakt, sponsring eller kanske hjälp med medieträning. Vi kan också hjälpa idrottaren att skräddarsy en studieplan för att kunna utbilda sig under eller efter karriären, bland annat tack vare ett nära samarbete med Umeå universitet.

Och här kommer bankens koncept – Idrottare & Artister – in…

– Ja, precis. Det handlar om helheten. Idrottaren (eller artisten) kan kontakta mig för att få hjälp med många olika saker. Det var tanken från början, när förre skidåkaren Per Elofsson (som då var anställd i banken) var med om att starta konceptet. Han saknade hjälp med just såna här frågor när han själv var aktiv. Konceptet bidrar till att frigöra tid och ger idrottaren bättre möjligheter att fokusera på karriären och därmed fortsatta framgångar. Det är också mitt mål, och förhoppning i alla fall.

Det finns säkert massor med lite udda händelser du varit med i det här arbetet, har du nåt aktuellt exempel?

– Nyligen fick jag förtroendet att vara hundvakt några dagar åt längdåkaren Jonna Sundling som skulle förbereda sig inför längd-VM, och jag känner mig därför delaktig till hennes extremt lyckosamma tävlingar med två VM-guld… Ha, ha, ha…
Jag beredd att ställa upp på det mesta för att underlätta för idrottaren att fokusera på sin uppgift.

Varför blev det bank för dig?

– Lite av en slump från början, kanske… Jag har jobbat i två omgångar i Swedbank. Började 1990 när jag kom hem efter att ha bott i USA en tid. Min plan var att försörja mig som tennistränare i Florida eller också flytta hem till Sverige och plugga till idrottslärare, men min mor tipsade då mig om en tjänst på Sparbanken i Östersund som trainee. Så blev det ett par år, men sen jobbade jag istället med utbildning några år innan min längtan tillbaka till banken blev för stor och jag började arbeta på banken igen.  Att det blev inriktning mot just idrottare och artister är för att jag ansågs mest lämplig för uppdraget och jag var inte sen att tacka ja.

Hur ser en "vanlig" arbetsdag ut – om det finns såna…

– Svårt att svara på eftersom det är helt kundstyrt. På morgonen läser jag om aktuella marknadshändelser, kollar alla mail, lyssnar av telesvar m m och ger svar på dem. Jag har som mål att aldrig gå hem utan att kontakta de kunder som sökt mig. Resten av dagen brukar gå åt till kundmöten (mycket via telefon och Teams), kundplanering och nödvändig administration. För oss rådgivare har tyvärr den administrativa delen vuxit sig allt större de senaste åren.

Vad driver dig?

– Att känna att jag gör skillnad för mina kunder. Den goa känslan av att kunna hjälpa dem utifrån deras unika behov. Jag är en riktig vinnarskalle och ser det som en ständigt pågående tävling att knyta till mig nya intressanta kunder och framförallt att lyckas göra mina befintliga kunder riktigt nöjda och glada. Jag känner mig nöjd när jag får bekräftelse från kunderna att de har haft nytta av min hjälp.

Är det nåt du kan irritera dig på?

–  Människor som inte har omtanke om sina medmänniskor. Jag har mår dåligt av att det finns barn (och vuxna) som blir utsatta för mobbing. Därför är jag extra stolt och glad över Swedbanks samarbete med Friends. Jag irriterar mig också på människor som är långsura samt på dem som oftast väljer att se och älta problem istället för lösning. Jag känner dock inte någon idrottare som är på det viset, tvärtom.

Beskriv dig själv med några ord!

– En tävlingsinriktad person som har glädje som drivkraft i livet. Trots att jag inte alltid är så rolig att tävla emot, så är nog min omtänksamhet om nära och kära min kanske bästa egenskap. Att vara omtänksam leder också till bra service mot kunder, vilket jag hoppas att de upplever. Jag trivs bäst utomhus (cyklar exempelvis till jobbet året runt), är gärna i fjällstugan och älskar att idrotta.

Tidsoptimist de lux, tyvärr. Otålig, vill inte missa något roligt och vill att saker ska hända på en gång. Inbillar mig att jag hinner med mycket tack vare det, men det kan vara fel…

Du som jobbar mycket med idrottare, har du några egna meriter?

– Jag har spelat lite fotboll, badminton, pingis och tävlade i framförallt tennis i min ungdom, men blev aldrig riktigt bra. Men roligt var det, och nu har jag tänkt mig att bli riktigt bra på padeltennis istället på äldre dar…

När du inte jobbar vad tycker du om att göra då?

– Resa, gärna till sol och värme med familjen, eller någon spännande resa eller till exempel idrottseventresa med mina vänner. Tycker att det är mysigt att åka iväg med husvagnen också.  Gillar att träffa nya spännande bekantskaper. Allt detta roliga som man inte kan göra just nu på grund av pandemin… Men jag älskar att både utöva och titta på idrott, och det går ju trots allt hyfsat bra även i dessa tider. 

Jag följer med stort nöje och spänning mina idrottskunders karriärer. Både via tv (har fått skaffa många extra sportkanaler) och live. Missar nästan ingen match eller tävling där mina kunder är med…

Vad är bäst med Östersund?

– Närheten till fjällen och Storsjön. Östersund har alltid varit bra på att anordna stora event. Det uppskattar jag verkligen och deltar förstås på de flesta idrottseventen och Storsjöyran. Jag gillar att Östersund attraherar många idrottare och jag känner en stolthet för staden.