Det gäller att må bra för att lyckas

Han är god för minst 55 guldmedaljer från olika mästerskap, många i längdskidor. Totalt över 250 medaljer i olika valörer. Och oräkneliga andra framgångar i varierande idrotter. Men det handlar inte om någon superatlet. Idrottare & Artister möter den framgångsrike mentale coachen, författaren, föreläsaren med mera, Stig Wiklund.

Johan och Anna Olsson, Helena Ekholm, Frida Karlsson, Britta Johansson Norgren, GIF Sundsvall, Sandvikens AIK… Det är bara några bland många kända namn och lag som coachas, eller har coachats, av Stig Wiklund.
– Ju mer och längre jag håller på med det här, desto mer övertygad blir jag om att det allra viktigaste för att prestera toppresultat över tid är att idrottaren mår bra som individ, säger Stig.

Han upplever att många som utåt sett förefaller framgångsrika – och gör skapliga resultat – mår dåligt på insidan.
– För mig var det överraskande. Det finns ett stort mörkertal, och många mår faktiskt dåligt, menar Stig. Det är en stor risk att idrottare går från att vara person till bara prestation. I det läget är det lätt att bli väldigt ensam med sina mörka tankar. Ta Charlotte Kalla, till exempel. Hon är väldigt tydlig när det går dåligt, i och för sig också när det går bra. Men där har prestationsfokus fått ta över lite för mycket de senaste säsongerna. Ett annat exempel är tennisspelaren Robin Söderling som fick allt mer prestationsångest, desto mer han vann. Detsamma drabbade skidskytten Magdalena Forsberg på sin tid.

En bov i dramat, enligt Stig, kan vara sociala medier.
– Det blir så mycket mer uppmärksamhet kring idrottaren som person idag. Alla tycker, kommenterar, och säger många gånger saker som är jobbiga att ta till sig. Samtidigt gäller det att upprätthålla den framgångsrika fasaden… Många får ångest, svårt att sova och förstorar problemen.

Och det går inte att över tid må dåligt och samtidigt prestera bra. Stig säger att det inte finns några snabba vägar för att börja må bra i en handvändning.
– Det är målmedvetet och långsiktigt arbete som ger resultat.

Insikterna om betydelsen välmåendet ledde till att Stig skrev boken "Må bra och prestera bättre", en praktisk självhjälpsbok med många användbara mentala verktyg och tips för att må bra.
– Boken bygger på att idrottaren själv ska vara aktiv och skriva ned saker som har hänt varje dag, reflektera och fokusera sina tankar, förklarar Stig. Det handlar om att regelbundet fundera kring positiva tankar, bilder, känslor och attityder, det leder till att individen mår bättre och därmed presterar bättre.

Skriv och reflektera

Ett centralt verktyg i Stig coachning – och som även finns i må bra-boken – är alltså att skriva ned sina tankar, fundera och reflektera.
– Ta skidåkaren Johan Olsson som ett exempel. När han tränade för sina sista mästerskap lämnade han familjen och bodde ensam i en fjällstuga i flera veckor, och bara tränade, sov och åt. Vi hade kontakt varje kväll och han fick berätta tre saker från varje dag som hade varit bra, utvärdera och fundera på vad han kunde göra bättre. Att på det sättet gå igenom dagens händelser innebär att han kunde rensa ut dåliga tankar och undvika negativa spiraler.

Några år tidigare "utsatte" Stig också Johans blivande fru Anna (då Dahlberg) för samma tänk.
– Hon var väldigt blyg, inåtvänd och hade lätt för att tänka negativa tankar, något som begränsade henne, säger Stig. Vi utarbetade ett program som fick henne att vända det negativa synsättet – och det blev OS-guld 2006! Idrottaren måste träna på att bli bekväm med det obekväma. Negativa tankar går inte att ta bort, men hantera.

Idag använder Stig metoderna på sina nuvarande adepter som är aktiva idrottare: Längdstjärnskottet Frida Karlsson förstås, världens genom tiderna bästa långloppsåkare på längdskidor – Britta Johansson Norgren, och blivande stjärnor som längdåkarna Tilde Bångman, William Poromaa, Fredrik Andersson (bror till Ebba Andersson) med flera.

Måste utmana

En annan avgörande komponent i Stigs mentala coachningsfilosofi är att våga utmana.
– Det är superviktigt! Jag menar att tränarna ofta är bra på det fysiska, men har inte alltid insikterna om det mentala. Det kan leda till att tränaren känslomässigt förstärker en idrottares negativa tankar – i all välmening, de tror de visar empati. Men istället leder det till begränsningar, menar Stig. Som tränare eller coach ska man givetvis visa medkänsla och förståelse, men inte själv gå in i känslan.

När Frida Karlsson skulle åka senior-VM 2019, fortfarande som junior, var det ingen som trodde på eller förväntade sig medaljer.
– Men jag visste vilken kapacitet hon hade, och har, säger Stig. Vi har jobbat ihop sen hon var 16 år så vi känner varandra väl. I första VM-racet var hon för passiv, och landade på femte plats. Vi pratade om det och skapade en målbild där hon skulle ta rygg på Therese Johaug och slå henne på slutet i en spurt. Det viktiga var att utmana henne så hon kunde se målbilden och sig själv som vinnare, annars viker hon ner sig. Nu slog hon inte Johaug individuellt i VM den gången, men det gick ju i vintras i Holmenkollens tremil. Och hon tog VM-medaljer, en av varje valör. Det handlar alltså om utmaningen, att frigöra tanken.

De problem Frida Karlsson hade under den gångna säsongen med överträning och kost vill Stig också vända till något positivt.
– Det var precis vad du behövde, sa jag till henne. Du ska vara som bäst om fem år, du måste lära dig att inte träna för hårt, att balansera träning, kost och vila. Men samtidigt måste du träna tufft för att kunna slå Johaug! Utmaning och balans.

Och häri ligger mycket av kärnan i Stigs arbete – att vara lagom "besvärlig och jobbig" för idrottarna han coachar.
– Om någon säger "det går inte, jag kan inte" är det min uppgift att plåga dem med att fråga "varför gör du inte si, eller så istället?", tills dom kommer på mer positiva tankar, säger Stig. Skidskytten Helena Ekholm sa en gång till mig att hon "inte vågar åka dåligt – det är som jag har två spöken på mina axlar som driver på, det ena är Wolfgang (Pichler, känd som stentuff demontränare) och det andra är du, Stig!" Men så klart går det inte i en handvändning, det gäller att lära känna individen för att veta vilka punkter man ska trycka på och vilka nycklar som funkar. Jag kan inte coacha exempelvis Frida som är 20 på samma sätt som Britta (Johansson Norgren som är 37 år, har barn och familj). Frida är i början av sin karriär som senior, medan det för Britta handlar om hur hon ska motivera sig att orka ligga kvar i topp år efter år.

Lever som han lär

Själv då, hur motiverar en sådan som Stig som varje dag motiverar andra, sig själv? Jo, han lever i mångt och mycket som han lär.
– Jag coachar mig själv! Jag börjar på morgonen med en stunds mindfulness, och funderar på vilka saker som ska bli bra under dagen. Till exempel som idag har jag förberett mig för den här intervjun! Jag går en promenad med hunden varje dag (hunden heter Johan, efter skidåkaren Johan Olsson.). På eftermiddagen tar jag en kort tupplur och reflekterar över dagen så långt, om jag gjort rätt saker. Har det varit några problem tar jag tag i det, utmanar mig själv så jag kan släppa det senare. På kvällen innan jag lägger mig summerar jag dagen och skriver upp vad som har varit bra – precis som mina adepter får göra. För att bli en bra coach är jag övertygad om att man också måste kunna coacha sig själv. Jag testar också många olika mentala övningar på mig själv, jag har väl något hundratal och det gäller att veta vilka övningar som passar vilka individer.

Stig drar också ett exempel på där personlig coachning har bidragit till egen "framgång".
– När jag flyttade hit till Sundsvall för ett antal år sedan började jag fundera på om det skulle gå att staka på rullskidor upp för backen hit upp på Norra stadsberget där jag bor. Det är en ganska lång och brant backe, och jag pratade faktiskt med Johan (Olsson) om vad han trodde. Han sa att det är en tuff backe, även för honom… Men jag bestämde mig för att pröva, först en liten bit, sen sa jag till mig själv att nästa gång kör du 10 procent till, och 10 procent till, och 10 procent till… Till slut körde jag hela backen i ett svep!

Viktigt ha kul

Hur det än är med framgång och medaljer – de flesta idrottare förlorar mer än de vinner, möjligen undantaget Ingemar Stenmark.
– Som idrottare måste man därför fråga sig: är jag tillräckligt motiverad för att bli en vinnare? Varför ska jag lägga ned så mycket tid och kraft på träning och tävling? Är det värt det? Om svaret på frågorna blir ”för att det är kul”, ja då är det bara att köra på, menar Stig. För är det inte kul, kommer det heller inte att bli framgångsrikt. Det funkar lika bra för någon i världseliten, som för en motionär som kämpar i Vasaloppet. Är det inte kul, blir det inte bra.

Till sist, vad tror du om årets skidsäsong, inte minst mot bakgrund av coronapandemin? Det ligger ju ett nytt VM framför Frida Karlsson & Co till vintern.
– Jag hoppas det blir bra. Jag har sagt till Frida att hon ska vända osäkerheten med corona till positiva tankar – nu får du ju möjlighet att träna mer, och kan få försprång av det!

Stig funderar och fortsätter:
– Jag tror faktiskt att Frida kan bli VM-drottning redan den här gången, och peta bort Therese Johaug från tronen. Men då måste hon verkligen vara där mentalt. Vi jobbar nu med en rad olika scenariomodeller utifrån relationen till norskorna. Det finns ju några fler än Johaug som måste slås. För Fridas del gäller det att hela tiden tänka att hon kan slå dem – och särskilt Johaug – på ett upplopp. Men du vinner inte om du fegar ur!