Sångerska, entreprenör, producent

Hon är artisten med en osedvanlig känsla för affärer. Eller businesskvinnan med en helt unik sångkarriär på scener runt om i världen. Nä, hon är båda i en särdeles lyckad och ovanlig kombination. Möt den internationella musikalartisten, producenten, entreprenören med mera – Viktoria Tocca.

Att det skulle bli musik i någon form som skulle dominera Viktorias liv var nog ganska självklart. Född i en musikalisk familj med rötterna i Hälsingland och den starka folkmusiktraditionen där.
Både morfar och gammelmorfar har lämnat outplånliga spår i den svenska folkmusikskatten. Pappa jobbade många år som framgångsrik marknadschef på skivbolag.
 På så sätt är jag uppvuxen med både den artistiska sidan och den mer kommersiella, säger Viktoria. Pappa jobbade mer med rockmusik, så jag har fått en väldigt bred musikalisk bakgrund. 

Redan som 10-åring började hon på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm, och fick raskt en skolning i klassisk sång och mycket kör. Men en lärare på skolan såg tidigt hennes talang och hon fick även börja med solosång.
 Han var ganska sträng, men jag kände mig ändå utvald och ville göra allt för att göra honom glad, en form av bekräftelse, samtidigt som jag också hade roligt.

Drömrollen tidigt

12 år gammal upptäckte hon musikalvärlden, i London förstås. Hon såg bland annat Phantom of the Opera och bestämde sig där och då att hon nån gång i livet skulle göra huvudrollen, Christine Daaé.
 Vi såg mycket annat också, som Starlight Express och Les Miserables, det blev en stor upplevelse för mig och jag grät floder. Jag tyckte det var den ultimata formen av underhållning med sång och musik, skådespeleri, kostymer och dramatik. 

När hon blev lite äldre gled hon allt mer in i musikalfacket.
 Jag upptäckte att jag hade en röst som passade för det, med en klassisk skolning i botten och så småningom kom jag in på Balettakademin i Göteborg och utbildade mig till musikalartist där.

2000, då ganska nyutexaminerad från Balettakademin, fick hon sin första huvudroll som kejsarinnan Sissi i en nyskriven tysk musikal, Ludwig II, på Musical Theater Neuschwanstein i Füssen, Tyskland. Och bara ett år senare var det dags för ”drömrollen” – Christine i Phantom of the Opera. Nu på Det Ny Teater i Köpenhamn. Där blev hon kvar i tre år.
 Jag var 25 år då och bland de yngsta i världen dittills som fått göra rollen, en verklig dröm som gick tidigt i uppfyllelse, säger Viktoria.

Därmed var grunden lagd till en rad framgångsrika år utomlands. Hon har stått på scener världen över, som USA, Hongkong och Storbritannien. Ett antal soloalbum har det också blivit.

Hem till Sverige

Efter många år på världens scener bestämde hon sig ändå för att flytta hem till Sverige igen. Och blev frustrerad.
 Jag upptäckte att trots att jag tyckte jag hade ett skapligt cv så fick jag inga roller i Sverige, jag fick faktiskt inte ens komma på audition. Då bestämde jag mig för att starta eget som producent. Så småningom har jag förstått att det handlar om producentperspektivet. Det är svårt att slå sig in som okänd artist, och Sverige är litet i det sammanhanget. Många etablerade producenter har kontakter och personer man känner och som man fungerar bra tillsammans med. Då vill man inte riska, utan fortsätter med det man har. Nån gång kanske man tar in en ny förmåga, men då ofta någon lite yngre. Jag var redan ”för gammal” när jag flyttade hem. 

Det gäller att våga

Hur får man en flygande start med ett nytt produktionsbolag inom musikalgenren?
 Jag kände jag var tvungen att göra något som inte var för fegt, så jag hyrde Berwaldhallen i Stockholm! Det här var 2016. Tanken var att arrangera en riktigt häftig konsert och försöka få uppmärksamhet genom den. Jag kallade konserten ”Från Broadway till Duvemåla”, skapade en snygg logga som jag gjorde själv, en enkel hemsida, och satte igång att bjuda in folk. Många kanske skulle säga att det var tokigt, men jag har lite av Pippi Långstrump-inställning i livet: ”Det har jag aldrig provat förut, så det ska säkert gå bra!”

Konserten blev en stor succé och ur den föddes ett koncept som fortfarande rullar och utvecklas hela tiden.
 Första våren blev det fyra konserter, utöver Stockholm även i Gävle, Luleå och Växjö, det var vad jag klarade av resursmässigt, berättar Viktoria. Vi fick fantastiska recensioner, typ: ”musikalfesten får teatern att koka!”

Idag är Från Broadway till Duvemåla något av basen i Viktorias verksamhet, ett strömlinjeformat konsertformat med fem soloartister och en bred repertoar. I år görs 45 konserter runt om i landet, bland annat i Dalhalla, och senare i höst på Cirkus i Stockholm. Viktoria liknar upplägget som ett ”musikalernas Diggiloo”. Därtill ett bra businesscase som är lönsamt.
 Vi byter flera medverkande varje säsong, liksom delar av låtmaterialet, för att hela tiden förnya föreställningen och har på det viset byggt en trogen publik som gärna återkommer varje år och ständigt växer.

Viktoria har också fått förfrågan om att sätta upp föreställningen på större arenor, men det är inte aktuell i nuläget.
 Det skulle säkert funka på till exempel Globen, men jag tycker inte det känns helt rätt, för en viktig bit och del i framgången är den nära kontakten med publiken. Jag tror den skulle gå förlorad i det större formatet. Vi ser alltid till att träffa publiken efter varje konsert, då får de komma fram, prata lite och kanske önska något som vi kan ta med i framtiden, det är väldigt uppskattat.

Kvinnoporträtt som kändes rätt

För ett par år sedan besökte Viktoria New York och passade på att se den då nyskrivna musikalen Broarna i Madison County (som tidigare gjorts som film med Clint Eastwood och Meryl Streep i huvudrollerna). 
 Jag kände direkt att – wow, den här vill jag göra på svenska! Mycket för att jag kunde identifiera mig med den kvinnliga huvudrollen, Francesca, en kvinna i min egen ålder och dessutom en bra story. För att få göra rollen var det nog en förutsättning att jag hade mitt eget företag och kunde sätta upp produktionen själv. 

Efter några turer med telefon och mejl lyckades hon få Sverigerättigheterna till föreställningen, före flera stora produktionsbolag. 
 Den som satt på de skandinaviska rättigheterna hade sett mig i Phantom of the Opera, det hjälpte nog en del, men mest var det hårt arbete. 

Broarna i Madison County sattes upp 2018 och spelades i Stockholm och Malmö. 
 Jag tyckte det var viktigt att få göra ett kvinnoporträtt som kändes äkta, säger Viktoria. Ålder är ofta knepigt när det handlar om kvinnliga roller. Antingen ska man vara ung och söt, eller när man blir äldre spela mamma eller häxa! Så mycket däremellan finns inte. Det är något jag skulle vilja ändra på i den här branschen, och då blir det viktigt vilka roller man väljer. 

Ekonomi ingen paradgren

I sin relativt nya roll som entreprenör i musikbranschen blev Viktoria inbjuden att medverka i en paneldiskussion i Almedalen förra året. Temat var kvinnligt entreprenörskap.
 Där kom jag i kontakt med flera kvinnliga chefer, bland annat från Swedbank, berättar hon. Genom det blev jag så småningom introducerad till konceptet Idrottare & Artister och Andreas Suihko som är kundansvarig. Det ledde till att jag faktiskt bytte bank till Swedbank. Konceptet kändes väldigt rätt för mig, och var något jag saknat i andra bankkontakter.

Viktoria erkänner utan omsvep att ekonomi kanske inte är den främsta paradgrenen för henne.
 Då känns det väldigt bra att veta att man kan få rätt hjälp från en bankavdelning som kan våra villkor, med kanske ojämna inkomster och så vidare. Jag har fått väldigt bra stöd med att planera upp min ekonomi, både privat och för företaget. Och börjat lära mig mer om placeringar. Så mycket har jag ju förstått att det är bra att sprida sparandet, men kan man inget om aktier och fonder är det lite svårt, tidigare hade jag placerat mer i skog och annan fast egendom, sådant jag lärt mig hemifrån. 

Swedbanksamarbetet är alltså ganska nytt. Det drog igång på riktigt strax före sommaren i år.
 En sak som jag uppskattar är att konceptet kan koordinera olika former av kompetenser och resurser utöver ”bara” banktjänster. Jag har till exempel fått hjälp via advokat att skriva testamente. Jag uppskattar också tillgängligheten, att det alltid är enkelt att få kontakt. 

Tillväxt och framtidstro

Viktoria ser ljust på framtiden. Hennes företag är inne i en spännande tillväxtfas, och flera olika projekt ligger på planeringsstadiet.
 I år har verksamheten vuxit så pass att jag kunnat anställa två personer, det är jättekul och ger helt nya möjligheter, säger Viktoria. Bland annat har vi en oerhört spännande produktion på gång till nästa sommar, med två föreställningar på Dalhalla i juli. Jag kan inte säga mer just nu, men i slutet av september kommer vi att berätta mer om det… Så mycket kan jag säga att jag är väldigt nöjd!

Till våren nästa år kommer Viktoria att kliva av som ordinarie sångerska i Från Broadway till Duvemåla, för att kunna koncentrera sig mer på att utveckla företaget.
 Inom två år hoppas jag kunna anställa ytterligare två personer och kanske expandera Från Broadway till Duvemåla till fler nordiska länder. I februari nästa år ska vi köra i Oslo och vi förhandlar om en Norgeturné. 

Kommer du inte att sakna att stå på scen?
 Både ja och nej. Eftersom jag både producerar och äger föreställningen kan jag när jag vill komma och gästspela – jag bestämmer ju! 

Företagsfokus

Någon ny drömroll – likt Christine – har hon inte i dagsläget.
 Huvudfokus är företaget, men jag lägger så klart inte artisteriet på hyllan, det skulle vara kul att göra en skiva i Hongkong igen, men där är det lite råddigt just nu… Jag skulle ju velat ha gjort Christina från Duvemåla, men nu är jag lite för gammal för den rollen, men jag har fått göra så mycket annat och ångrar verkligen inget. Vem vet, det kanske dyker upp något nyskrivet i framtiden? Och om 20 år kanske jag är mogen att göra Norma Desmond i den klassiska Sunset Boulevard.

Har du något råd till en ung artist som vill slå sig in på exempelvis en musikalkarriär?
 Om jag skulle agera mentor till mig själv för 20 år sedan skulle jag påmint mig om att ha lite mer tålamod. Jag är inte så bra på det, och var ännu sämre när jag var yngre. Allt händer inte ”här och nu” bara för att man vill det. Om man hetsar är det lätt att lägga krokben för sig själv, lita istället på det du kan och jobba hårt. 

Viktoria tycker också man ska odla sitt kontaktnät redan från början.
 Alla kontakter du bygger kan vara nyttiga, förr eller senare. Jag hade exempelvis mycket konkurrenstänk under utbildningen, istället tycker jag man ska tänka att någon kanske blir producent eller regissör eller teaterchef i framtiden – det man kan ha nytta av om sådär 10-15 år. Så odla kontakter är bra, och försöka att inte vara så mycket ego. 

Nu ser Viktoria fram emot en rolig höst med Från Broadway till Duvemåla. Men också att fortsätta arbetet med företaget.
 Duvemåla ska bli en stor fest för mig och sedan gäller det att hitta balans över tid mellan ”Artistviktoria” och ”Företagarviktoria”. Jag har ju förmånen att vara båda och kan bestämma själv när jag vill låta den ena eller andra vara i fokus.

Visste du att…
…Viktoria startade 2016 Sveriges första musikalstipendium med syftet att lyfta fram nya svenska talanger. Och precis i dagarna har 18 unga artister gallrats fram till årets final.

Vill du veta mer om Viktoria? Kolla och klicka här: viktoriatocca.se
Eller du kanske vill se Från Broadway till Duvemåla? Då kollar du här: www.franbroadwaytillduvemala.se