Lyckas med sponsorerna

Personligt varumärke och sponsring går hand i hand. Genom att medvetet forma det personliga varumärket kan man skapa en attraktiv ”produkt” för sponsorerna. Sponsringsrådgivaren Magnus Berglund delar med sig av sina bästa tips för att lyckas.

Ärlighet varar längst är ju ett gammalt talesätt. Men det gäller i allra högsta grad fortfarande, i alla fall när det handlar om att bygga sitt personliga varumärke. Det menar sponsrings- och kommunikationsrådgivaren Magnus Berglund som driver rådgivnings- och konsultföretaget Kinglet*.

Magnus Berglund och Kinglet är numera en del i Swedbanks koncept Idrottare & Artister, där han erbjuder tjänster kring sponsring och hur man bygger sitt personliga varumärke.

 Som idrottare eller artist idag är det personliga varumärket en självklar del av man uppfattas av omvärlden, till exempel fans, media, sponsorer med flera, säger Magnus. Och jag tycker man ska vara medveten om det och försöka styra den bild man förmedlar så att den blir så fördelaktig som möjligt. Det kan vara avgörande för om man ska uppfattas som intressant för en potentiell sponsor eller inte.

Om man slår igenom ”över en natt” kan tillvaron plötsligt bli väldigt annorlunda. Från att livet kanske varit mer anonymt, vill ”alla” ha en bit av framgången.

 För den som inte är så van vid detta kan det bli ganska omtumlande, säger Magnus. Att ha en idé om hur man vill uppfattas kan därför vara bra när journalister vill prata. Jag tycker alltid man ska utgå från sig själv. Är man exempelvis en mer introvert person, tycker jag man ska hålla fast vid det. Alla behöver inte vara jättesociala och exponera hela sitt liv. Det viktiga är att man först och främst är professionell.

Tänk efter före!

Magnus metod för att hantera sitt personliga varumärke baserar sig på att först ha en idé om hur man vill uppfattas. 

 Jag tycker man kan fundera kring vissa värdeord som man vill ska ingå i bilden, till exempel ”rolig”, ”öppen”, ”seriös”, ”folklig” och så vidare. Sedan gäller det att använda detta i sin kommunikation. I detta ligger också att vara medveten om båda vad man säger och vad man gör. Du kan till exempel inte utge dig för att vara öppen och tillgänglig och säga att du gillar ungdomsidrott, om du sedan inte ställer upp och skriver autografer, eller nobbar när ungdomar vill ta en selfie med dig!

Givetvis kan man justera i bilden över tid, men man får inte glömma att alltid utgå från och spegla den egna personligheten. 

Sponsring ökar

Sponsring då, är det något som fortfarande är modernt och aktuellt? Jodå, enligt Magnus omsätter sponsring 7,2 miljarder kronor per år i Sverige (2018). Och intäkterna har ökat flera år i rad. Som exempelvis idrottare är sponsorpengar ofta viktiga för att man ska ha råd att leva, träna, skaffa bra utrustning och så vidare. 

 Men dagens sponsring är mer professionell, säger Magnus. Sponsorerna ser sin satsning som affärsmässig och förväntar sig någon form av motprestation. För att det inte ska dra iväg för mycket – och därmed kanske ta tid från den egentliga idrotten – tycker jag man även här ska vara proaktiv och ligga steget före. Till exempel att tänka igenom vad man kan och vill ge tillbaka. Är det att träna med personalen, föreläsa eller finnas med i sociala sammanhang?

Innan de stora framgångarna kommer är det vanligt att man har några få minder och mer lokala sponsorer. Det är inte alla som kan räkna med att Nike eller Adidas ska knacka på direkt…

 När sedan karriären tar fart får man inte glömma bort de små sponsorerna man hade med från början, säger Magnus. Behandla alla lika och prioritera alltid de befintliga. 

Ett bra sätt att ge tillbaka till sponsorerna är, enligt Magnus, att planera in någon eller några aktivitetsdagar per år.

 Då kan du styra motprestationen till perioder som passar ditt upplägg bättre, till exempel om du är vinteridrottare – lägg aktivitetsdagar under sommarperioden. Fördelen för dig är att du kan ägna dig helt åt sponsorn under den dagen, och dom får i sin tur ut mer av sitt sponsorskap. Under sådana dagar kan ni också planera för produktion, till exempel film, fotografering för sponsorns produkter eller liknande.

Avtal, avtal och avtal

När det handlar om sponsorsamarbeten finns det en sak som är central – skriv alltid ett avtal.

 Det är superviktigt och fungerar som en sorts kvitto, eller checklista om man så vill, och som svart på vitt talar om vad sponsorsamarbetet omfattar. Med ett bra avtal i botten är det mycket enklare att ha koll på att man gör ”rätt” saker.

Och det behöver inte vara så krångligt.
– Visst finns det en massa mallar och juridiska varianter, men det kanske man inte behöver börja med. Skriv enkelt och begripligt, och se till att vara överens. Det räcker ofta långt. Om man sedan blir världsstjärna kommer det också att finnas resurser att ta kvalificerad juridisk hjälp med sina avtal.

Är det något man ska se upp med i samband med sponsringssamarbeten? 
– Signa inte för fort! Det är lätt att bli smickrad om en potentiell sponsor börjar intressera sig, säger Magnus. Men ta det lugnt och prata med sponsorn om vad den vill få ut av samarbetet, så att det inte bara blir en kortsiktig lösning, och som sagt – skriv alltid ett avtal.

*Visste du att… …Kinglet betyder kungsfågel på svenska. Kungsfågeln är Europas minsta fågel med en längd på cirka nio centimeter och en vikt på fem till sex gram. Aristoteles (384 f.Kr.– 322 f.Kr.) och Plinius den äldre (23 e.Kr. – 79 e.Kr.) skrev båda om legenden med fåglarna som tävlade om vem som kunde flyga högst och därmed koras till fåglarnas konung. Till en början verkade det som om örnen lätt skulle vinna tävlingen, men när han började tröttna så lyfte en liten fågel som gömt sig under örnens stjärtfjädrar och flög ännu högre än den uttröttade örnen och gjorde därmed anspråk på titeln. Magnus Berglund har valt namnet på sitt företag utifrån att han säger sig vara ”en stor liten rådgivare”, liksom den smarta lilla kungsfågeln!