Viktigt värdesätta varumärket

Fredrik Samuelsson hör till den nya generationen friidrottare i Sverige. Med segrar i svenska mästerskapen de tre senaste åren samt även guld i inne-sm 2016 och silver på U23-em 2017 kan han bli nästa mångkampare att göra rejäla avtryck. Och tiden har han för sig, han är bara 23 år.

Alldeles nyligen - nu i februari! - satte han också nytt rekord i mångkamps-sm inomhus. Det nya sjukampsrekordet är på 5908 poäng och tävlingen avgjordes i sista grenen, 1000 meter löpning. Givetvis belönades prestationen med en guldmedalj! Det var också Fredriks tredje bästa sjukamp. Hittills.

Som många av dagens yngre idrottare har Fredrik Samuelsson tidigt förstått vikten av rätt personliga profil, inte minst i den digitala världen – med sociala medier hemsidor och bloggar. Även om det så klart är de idrottsliga resultaten som alltid kommer först, gäller det att ha en tydlig profil och identitet i andra sammanhang också. 

I slutet av förra året gick Fredrik Swedbanks utbildning i personligt varumärke och kommersialisering, som är en del av konceptet Idrottare & Artister. Fredrik fick möjligheten att gå utbildningen via kontakter inom friidrottslandslaget. 

- Jag tycker det var väldigt nyttigt och givande, säger Fredrik. Jag har fått ny kunskap och förståelse för hur jag kan utveckla mitt eget varumärke. Som individuell idrottare är det extra viktigt att redan tidigt börja tänka på sådana här saker.

Fredrik har nu gått grundkursen i varumärkesutbildningen. Den består även av en fortsättningsdel. På grundkursen får eleverna insikter bland annat i vad ett varumärke egentligen är och hur man bygger det. Man får också hjälp med att ta fram en individuell varumärkesplattform. 

- Genom utbildningen har jag fått en större förståelse för att man hela tiden – oavsett om man vill eller inte – bygger sitt varumärke, på idrottsplanen och i andra sammanhang som till exempel sociala medier, säger Fredrik. Om man använder det smart och medvetet kan det ge fördelar. 

Ett sådant område där en positiv och tydlig profil och varumärke är bra att ha är i kontakterna med sponsorer. Den som har ”rätt” profil, som en sponsor vill förknippa sig med har förstås lättare att få hjälp och stöd.

- Det är mindre pengar överlag inom friidrotten jämfört med många andra sporter, därför blir det extra viktigt för oss att ha goda relationer med våra sponsorer, säger Fredrik.

Nyligen har han startat ett projekt där ett tydligt varumärke absolut kommer att vara en viktigt bit. Han gör en medveten satsning mot olympiska spelen i Tokyo 2020. Projektet går passligt nog under namnet OS 2020 och här vänder han sig till både privatpersoner och företag för att få stöd för en heltidssatsning mot Tokyo. Projektet omfattar bland annat flera olika sponsorpaket.

- För mig är det viktigt att relationerna med sponsorerna präglas av win-win, säger Fredrik. Jag vill därför att det ska finnas med någon form av motprestationer så att de som stödjer mig också känner att de får något tillbaka. Till exempel i form av föreläsningar eller att jag fixar en mångkamp hos något företag. 

Fredrik är aktiv på sociala medier och han har en proffsig hemsida där man kan få reda på mycket om hans satsningar på idrotten.

- Det gäller att tänka till på hur man beter sig på nätet. Jag är aktiv och gillar sociala medier, lägger gärna upp bilder och kommenterar vad jag gör. Jag är också ganska rak och öppen i min kommunikation, säger Fredrik. Jag har en känsla av att det uppskattas när man är rak, öppen och ärlig. Däremot försöker jag undvika till exempel politiska åsikter, och så gäller det att hålla sig inom de regelverk som finns för oss i landslaget.

I år kommer Fredrik att följa upp första delen av varumärkesutbildning och gå vidare. Han har också etablerat en nära kontakt med Swedbank bland annat vad gäller rådgivning.

- Just nu håller jag på att köpa lägenhet och pratar en hel del bolån med banken. Jag har också fått jättebra hjälp i samband med att jag startat enskild firma nyligen. Vi har börjat spåna lite kring placeringar framöver, men än så länge är det mest fokus på bostad.

Närmaste större idrottsliga mål för Fredrik är em i Berlin senare i år och 2019 är det både vm och inne-em. Innan ett av de stora målen som ju är os 2020. Och förstås att slå svenska rekordet (8406 poäng, Nicklas Wiberg från 2009).

- Fast egentligen siktar jag vidare mot os 2024 i Paris, det är nog där jag kan vara som bäst!